Začali hodnotiť reštaurácie na Liptove

Viac ako dve desiatky najlepších liptovských reštaurácií čaká moment pravdy. Dôvodom je hodnotenie úrovne poskytovaných služieb, ktoré sa začalo práve dnes. Projekt pod názvom Liptovská hviezda má za cieľ pozdvihnúť úroveň gastronómie v jednom z najnavštevovanejších turistických regiónov na Slovensku a hosťom uľahčiť proces výberu najkvalitnejších zariadení.

Dnes predpoludním sa návštevou dvoch prevádzok začalo hodnotenie vyše dvoch desiatok reštauračných zariadení na Liptove. Inšpekcie bude mať pod palcom komisia odborníkov, ktorá bude do terénu vysielať vyškolených anonymných hodnotiteľov. „Po vlaňajšom prvom kole, ktoré sme venovali ubytovacím zariadeniam, prišli na rad gastronomické prevádzky. Ich podrobné skúmanie potrvá približne mesiac a na základe získaných informácií sa rozhodne o tom, či sú hodné hrdiť sa označením Liptovská hviezda,“ upozorňuje Darina Bartková, riaditeľka Oblastnej organizácie cestovného ruchu REGION LIPTOV, ktorá prebrala nad projektom záštitu.

Liptovské reštaurácie tak zabojujú o certifikát kvality a jednu až tri hviezdy. Ide o podobný systém aký poznáme z prostredia francúzskeho Michelinu, ktorý na gastronómiu kladie niekedy až prehnané nároky. „Princíp nie je získať vysoké hodnotenie za každú cenu, ale podnietiť majiteľov reštauračných zariadení, aby tejto práci odovzdávali čo najviac. V našich podmienkach je často na prvom mieste rýchly zisk a kvalita je v niekde v úzadí. Získať aspoň jednu hviezdu znamená splniť viacero kritérií, nielen dobre a chutne navariť, používať prvotriedne suroviny, špičkovo sa postarať o hosťa, no zároveň ho privítať v príjemnom prostredí a postarať sa mu o zážitok, ktorý nie je bežný v iných zariadeniach,“ vysvetľuje šéfkuchár a odborný garant projektu Gabriel Kocák, ktorý v zahraničí varil pre špičkové michelinovské reštaurácie.

Domáce kritériá síce nebudú natoľko prísne ako vo francúzskom sprievodcovi, neznamená to však, že Liptovskú hviezdu dostane každý. Ak komisia nebude spokojná s dodržiavaním stanovených pravidiel, bez hodnotenia sa môže ocitnúť aj troj či štvorhviezdičkový hotel. „Na Slovensku dosiaľ chýbal systém, ktorý by nastavil hotelierom zrkadlo. Najlepšia spätná väzba síce prichádza od samotných hostí, no nie je na škodu, ak sa k nej pridá aj odborný názor. Klienti sa tak budú môcť lepšie orientovať v ponuke naozaj kvalitných reštaurácií a vybrať si nielen podľa názvu. Liptovská hviezda bude značka vysokej úrovne, za ktorou sa oplatí prísť,“ apeluje Hotelierka roka 2013 a členka hodnotiacej komisie Iveta Chovanová.

Už to, že vyškolení hodnotitelia v utajení zavítajú do vybraných reštaurácií znamená, že tieto zariadenia sú niečím výnimočné a majú potenciál pritiahnuť väčšiu pozornosť klientov. „Pre každého hoteliera by mala byť česť overiť si kvalitu poskytovaných služieb odborníkmi. Žiaľ, na Slovensku často žijeme v sebaklame a myslíme si, že robíme veci najlepšie, no opak môže byť pravdou. Každý robí chyby, je však lepšie vedieť o nich a snažiť sa ich odstrániť, ako si myslieť, že zlepšovať už nie je čo. V službách takéto niečo totiž nikdy neplatí. Táto iniciatíva preto môže spoločnej veci iba pomôcť a pozdvihnúť gastronómiu v regióne,“ myslí siriaditeľ Hotela Jánošík a ďalší člen komisie Marián Polák.

Cieľom projektu Liptovská hviezda nie je reštauráciám škodiť, práve naopak. Hodnotenie treba vnímať aj ako príležitosť ukázať sa svetu a prezentovať návštevníkom regiónu to najlepšie z jeho gastronómie. „Turisti aj bežní obyvatelia Liptova stále viac volajú po kvalite. Ak sa niektorá z prevádzok môže pochváliť prestížnym ocenením, získava v porovnaní s konkurenciou veľkú výhodu. Liptovská hviezda má obrovský potenciál ovplyvňovať rozhodnutia hostí a lákať do ocenených zariadení viac klientov ako doteraz,“ neskrýva presvedčenie posledný člen komisie Richard Holec, riaditeľ Hotela Liptovský dvor.

Výsledky hodnotenia budú známe pred otvorením zimnej turistickej sezóny a prvé hviezdy sa na liptovských reštauráciách objavia už začiatkom decembra.

Zdroj: OOCR Región Liptov